jueves, 7 de junio de 2012

Fitxa miniprojecte



Títol de l’activitat
Un passeig per la història
Agents personals
Tecnologia mediadora
Alumnes: Grup de 30 nens de 1r d’ESO.
Docents: Yasmina Cano González, professora de socials.
Posseeixen portàtils cadascun dels nens de la classe. A part de l’aula d’informàtica que té uns 15 ordinadors de taula.
Descripció del problema
Els alumnes que comencen l’ESO majoritàriament tenen dificultats per adaptar-se a la forma de treballar, ja que és molt diferent que a primària. Es veu per això que els alumnes, en algunes assignatures se’ls hi fa difícil poder adquirir els coneixements que s’estableixen. Per tant, es busca una alternativa per a que puguin fer un aprenentatge significatiu gràcies a les TIC, i que puguin adquirir els coneixements establerts.
Com plantegem el problema als aprenents
És l’últim trimestre del curs, i molts els hi és difícil poder assolir tots els conceptes tractats en l’assignatura d’història. Al ser el primer curs de l’ESO han sofert molts canvis en la forma d’estudiar i de la matèria que se’ls dóna. Per tant, es fa aquesta proposta per tal de que profunditzin en la matèria utilitzant els portàtils que se’ls hi va donar a principi de curs.
Context de l’activitat
El projecte es desenvolupa a l’àmbit formal, amb alumnes de primer d’ESO. L’activitat es durà a terme en l’horari d’història i amb el temps lliure que es doni en l’assignatura d’informàtica.
Característiques cognitives, emocionals, actitudinals, físiques dels aprenents
Els alumnes de la classe estan totalment vinculats amb les noves tecnologies, en aquesta classe fan l’1x1, per tant, cada alumne posseeix un portàtil. Això facilita també la cerca d’informació. Tot allò relacionat amb la cerca i creació els motiva molt, per això hem pensat en aquesta activitat.
- Cognitives: és un grup heterogeni, i els hi agrada fer recerca i poder expressar les seves impressions i opinions. Tenen un nivell d’aprenentatge semblant i a la gran majoria li costa el tema de la història. 
- Emocionals: són nens molt vius, treballen molt millor amb motivació.
- Actitudinals: sempre que s’ha relacionat qualsevol cosa amb les TIC són més col·laboratius. Les activitats dinàmiques fa que participin més i siguin més creatius.
Competències específiques que ha d’assolir l’aprenent
Objectius específics
  • Conèixer les diferents etapes de la història(des de la prehistòria fins l’Espanya visigoda).
  • Conèixer el funcionament del programa movie maker.
  • Crear un vídeo amb coneixements assolits i cercats.
  • Saber treballar en grup.
  • Saber sintetitzar la informació més important.
Continguts
Conceptuals: Coneixement de les etapes de la història. Utilització del programa movie maker.
Procedimentals: Utilització correcta de les TIC, elaboració d’un vídeo.
Actitudinals: Col·laboració amb els companys. Fomentació de l’ús de les tecnologies com a eina per cerca d’informació i creació de documents, o en aquest cas vídeo, per poder facilitar l’estudi.
Seqüència d’activitats
Sessió 1: Aquesta sessió seria de presentació. Es presenta la proposta de l’activitat que consisteix en que dividits per grups cadascú se centrarà en un tema. Els temes a tractar seran: la prehistòria, les primeres civilitzacions:Egipte, les primeres civilitzacions: mesopotàmia, fenícia i poble hebreu; la civilització grega, la civilització romana, la Espanya romana i la Espanya visigoda. 
Sessió 2: Amb els grups fets començaran la cerca d’informació i la contrastaran amb els apunts que tenen. Entre tots buscaran les idees principals de cada tema i que és el més interessant per al vídeo.
Sessió 3: Tutorial del movie maker. Explicació de com funciona el programa i que comencin a experimentar amb ell.
Sessió 4: Començar a fer el vídeo amb el docent en tot moment per si sorgeixen dubtes. A partir d’aquesta sessió se’ls hi deixarà unes 2 sessions més per a que puguin acabar el seu vídeo. Si necessiten una altra sessió se’ls hi deixaria un dia més. A partir d’aquí les dos últimes sessions que restin seran per la exposició dels vídeos que s’han fet. 
Sessió final: quan estiguin tots els vídeos acabats es penjaran al blog de la classe per a que tots tinguin accés a totes les etapes.
Previsió de temporització
Cada sessió consta d’1h. Es preveu 6 sessions en les quals ells podran treball, o sigui unes 3 setmanes del calendari escolar. Més una setmana més que seria l’exposició dels vídeos.
L’activitat està dirigida per fer-la l’últim més i mig del curs, per tant, si els alumnes necessitessin una mica més de temps per l’elaboració dels vídeos se’ls hi donaria. 
Avaluació
Es farà una observació de les actituds que presenten els alumnes a l’hora de la cerca d’informació, creació i col·laboració amb els companys. La participació a de ser activa, ja que els conceptes ja han estat treballats a classe i el que han de fer és plasmar-ho en el vídeo. Aquesta activitat els ajudarà a part de comprendre millor els conceptes treballats, a decantar la nota final de l’assignatura.
Fonamentació psicopedagògica
És una activitat basada en l’aprenentatge significatiu, on els alumnes han de crear un vídeo amb uns conceptes ja adquirits, però que també podran fer recerca i compartició amb els seus companys sobre el tema. Per tant, també consta d’una part col·laborativa important, un treball cooperatiu amb altres companys per tal de poder aprendre d’altres també.

No hay comentarios:

Publicar un comentario