Aquesta activitat constitueix en crear un cas KITE
per poder representar un cas d’aprenentatge significatiu. Aquest va ser
introduït per David Ausubel (1963), que ens diu que l’aprenentatge de l’alumne depèn de
l’estructura cognitiva prèvia i aquesta es relaciona amb la nova informació. Aquesta
teoria és com a resposta al conductisme, i [1]“proposa
una alternativa en el que model d’ensenyament aprenentatge fos basat en el
descobriment, que privilegiava l’activisme i aprendre allò que es descobreix”. En
el mòdul estudiat ens mostra la teoria de l’aprenentatge que es denomina
constructivisme amb els supòsit de Jonassen, Peck i Wilson(1999).
Aquí us deixo el meu cas i perquè crec que és aprenentatge significatiu:
CAS: Projecte Jclic
|
||
Síntesi destacant l’aprenentatge
que es pretén:
|
||
És un
treball interdisciplinari relacionat amb un tema anual que té l’escola, i
cada any va canviant. Aquest
treball consisteix en elaborar un Projecte JClic: cada alumne cerca, aporta i
organitza la informació per a introduir-la a l’ordinador en forma de joc,
utilitzant el programa JClic.
|
||
Índex
|
Contingut
|
|
Context
general
|
||
Experiència en ensenyament
|
9 anys
|
|
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
|
Nivell
usuari
|
|
Tipus d’escola
|
CEIP,
d’una línia.
|
|
Localització del centre
|
Urbà
|
|
Connexió
|
Internet.
Alta velocitat.
|
|
Localització dels recursos tecnològics
|
Tenen una
aula que està composada per la biblioteca on també disposen dels ordinadors.
(7 ordinadors en total)
|
|
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
|
Classe
mitjana-baixa.
|
|
Context de la història
|
||
Nivell dels alumnes
|
3r a 6é de Primària.
|
|
Àrea / unitat
|
Medi natural i social, llenguatge
i expressió artística.
|
|
Objectiu de la història
|
||
Activitats planificades a la sessió o unitat
|
-
Fer
ús de la creativitat dibuixant les activitats.
-
Realitzar
jocs digitals.
-
Construir
activitats amb el Jclic.
-
Publicar
l’activitat al bloc de l’escola.
|
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
S’espera
que alumnes:
-
Recerquin
en la xarxa i profunditzin del tema que treballaran.
-
Realitzar
activitats amb el Jclic.
-
Sàpiguen
obrir aplicacions i desenvolupar-se entre elles.
-
Ser
creatius a l’hora de crear activitats, fer activitats més manuals(puzles) i
altres més de pensar(relacionar conceptes).
|
|
Tipus d’activitat
|
-
Treballs
que permeten consolidar els nous conceptes.
-
Utilitzar
els coneixements assolits per tal de fer noves activitats.
|
|
Activitats
de la història
|
||
Tecnologies utilitzades
|
-
Ordinadors
connectats a Internet, per si necessiten informació extra i per penjar les
coses al bloc.
-
Programa
Jclic.
-
Ús
de la càmera digital o escàner.
|
|
Motius per fer servir la tecnologia
|
-
Intercanviar
informació amb altres persones i aprendre dels altres.
-
Motivar
el treball cooperatiu.
-
Utilitzar
la tecnologia com un mètode d’informació extra.
|
|
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a
realitzar)
|
-
Cerca
a la xarxa.
-
Realitzar
jocs d’associació, classificació, puzles...amb programa Jclic.
-
Cerca
d’informació a la xarxa per resoldre preguntes sobre el tema anual.
-
Aprofundir
en el tema que tractem i poder fer les activitats que han fet altres alumnes.
|
|
Dificultats trobades
|
A
vegades, sobretot els més petits, els hi costa més utilitzar l’eina Jclic.
|
|
Ajuda / col·laboració emprada
|
Per part de la mestra de plàstica.
|
|
Rol del professor
|
El curs
que mai a fet aquesta activitat se li explica com funciona el Jclic, a partir
d’aquí el professor resol dubtes que puguin tenir.
|
|
Rol de l’estudiant
|
L’estudiant
ha de crear i saber cooperar amb altres companys amb dubtes sobre la matèria.
Es crea així una interrelació i poden fer tant el rol d’ajudar com el
d’aprendre del company.
|
|
Resultats
|
||
Observacions
|
-
Creen
activitats creatives.
-
Profunditzen
en els temes exposats.
-
Cooperen
entre ells.
-
Cada
cop utilitzen les tecnologies de forma més natural.
|
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
Avaluació
contínua a partir de:
-
La
implicació que tenen.
-
Capacitat
de resoldre problemes.
-
Treballar
de forma correcta els conceptes.
-
Ser
capaços de completar correctament les activitats fetes per altres companys.
|
|
Lliçó apresa pel professor
|
-
Els
alumnes desenvolupen la seva creativitat a partir de la creació d’activitats.
-
Creen
vincles gràcies a la resolució de problemes.
-
Al
final del projecte tenen assimilats millor els coneixements que es tractaven.
-
Es
comprometen molt a l’hora d’aprendre a fer servir el Jclic.
-
Busquen
informació per la xarxa sense problemes, i saben extreure la informació
important.
|
HISTÒRIA COMPLERTA
|
Entrevistador:
Quants anys porteu fent aquests projectes?
Professora:
Portem des del curs
2004-2005 fent aquest projecte, i fins ara hem tingut molts bons
resultats.
Entrevistador: De què tracten els projectes?
Professora: Els projectes
són anuals, i són d’una temàtica diferent cada any. Però la temàtica és la
mateixa per a tots els estudiants del cicle. Per tant, treballen un tema en
comú, i profunditzen a l’hora que l’estan elaborant. Els primers projectes
que es van realitzar eren de l’àrea de llenguatge i de medi natural. Aquest últim que estem
realitzant és de l’Edat Mitjana.
Entrevistador: Per
què es va optar pel programa Jclic?
Professora: És programa que vaig conèixer poc abans
de començar a encetar aquest projecte. Vaig veure que d’alguna forma, el
Jclic era una eina per a la creació, realització i avaluació de les
activitats multimèdia, i que es podria ajudar als alumnes a aprofundir en un
tema d’una forma més dinàmica. Per tant, els alumnes creaven les seves
pròpies activitats amb els coneixements adquirits, i després podien posar-se
a proba amb les activitats d’altres companys. És una forma diferent
d’adquirir coneixements utilitzant les noves tecnologies.
Entrevistador: Com l’elaboren?
Professora: cada alumne cerca, aporta i organitza la informació per a introduir-la a
l’ordinador en forma de joc, utilitzant el programa JClic, la funció d’això
es que s’elabori un projecte en comú i que ho comparteixin amb els altres
companys, que en podran fer ús. Els nens tenen llibres i tenen la xarxa(via Internet)
per poder agafar les idees més importants del projecte i fer-les servir per
realitzar activitats. Permet desenvolupar tècniques de treball mitjançant una
experiència d’aprenentatge conscient i gratificant. Un objectiu primordial és
conèixer nous procediments i estratègies i aplicar-los de la manera més
autònoma possible, podent fer una resolució de problemes.
Entrevistador: També treballeu l’expressió artística,no?
Professora: Si, és una de les innovacions que volíem
fer en aquest aspecte. Normalment les activitats que es feien amb el Jclic
s’utilitzaven fotos cercades a Internet. No tenia molt de sentit si volíem
que fossin més creatius, per tant, varem proposar que tota activitat que
necessités una part visual que la poguessin dibuixar ells mateixos. Per tant,
amb l’escàner el dibuix es posaria dins de l’activitat. Si que es veritat,
que també utilitzen càmeres digitals per fer fotos i també utilitzar-les per
les activitats. Però el que volem és que creïn i innovin, i que no facin
còpies del que esta penjat a la xarxa.
Entrevistador: Què
més treballeu?
Professora: És molt important també l’aplicació
dels coneixements a les activitats. Per tant, és un treball de memòria i
d’estructuració de continguts. A l’hora de crear les activitats apliques tot
el que hem parlat abans i els coneixements assolits. A partir d’aquí, quan
ells es posen a resoldre les activitats treballen: comprensió lectora,
ortografia, lèxic, memòria...
Entrevistador: Quin és el rol que assoleix el docent?
Professora: Els tutors estem en contacte tota l’estona
amb ells, sobretot amb els problemes que puguin sorgir del programa. Deixem
que ells puguin resoldre els seus problemes, i que si no entenen una cosa
entre companys s’ajudin. Si veiem que no ho sap cap company llavors prenem
part. La importància també es que es creï un ambient bo de treball i una
cooperació entre ells, fent d’aquesta forma que es socialitzin més.
Entrevistador: Què espai teniu per poder fer això?
Professora: Tenim
un espai en el que tenim diversos ordinadors, i en la mateixa aula disposem
de llibres de text. Per tant, tenim un lloc idoni per treballar aquests tipus
de projecte, degut a que els nens poden fer una recerca amb format paper o
una recerca digital. Així aprenen també que tant els llibres com la
tecnologia són útils per a l’aprenentatge.
Entrevistador: Us va ser
difícil portar a terme aquest projecte?
Professora: No, i els alumnes ens han ajudat molt en
aquest aspecte. El programa Jclic és un programa no molt difícil i els
alumnes s’han adaptat molt bé al funcionament d’aquest. A més, les activitats
que es creen són molt dinàmiques i es mostren impacients per poder veure el
resultat final. Això els hi provoca una gran satisfacció al veure que són
capaços de crear activitats i desenvolupa totalment la seva autonomia. Els
mestres també estem per aprendre, i cada dia anem aprenent més coses gràcies
a la curiositat que mostren els alumnes.
Entrevistador:
Personalment llavors, que creus de les TIC a l’escola?
Professora:
Se’ns dubte crec que és
una eina molt útil per l’aprenentatge avui dia. Per poder fer-les servir i
aprofitar tot el que ens aporta, primer has de saber utilitzar-les. A partir
d’aquí et dóna moltes possibilitats de millora de les àrees que es treballen
a l’escola. Dinamitzes també molt les classes, i els alumnes ho
agraeixen.
Entrevistador: els docents han tingut problemes amb
l’aplicació del programa?
Professora:
Alguns
professors han hagut de posar-se una mica més les piles sobre el tema de les
noves tecnologies que d’altres. Però entre tots ens hem sortit bastant bé.
També dir, que el programa Jclic consta també de cursos i manuals que són
molt útils per posar-te a treballar amb el programa.
Entrevistador: crec
que esteu fent un gran treball. Per acabar necessitaria que em diguessis
quants anys portes com a docent, com són els alumnes i el centre, com portes
l’experiència amb les TIC...
Professora:
fa
ja 9 anys que imparteixo classe, sempre m’ha agradat el món de la tecnologia i
per tant vaig fer cursets que es destinaven a fer activitats més dinàmiques
amb aquestes. No tinc un gran nivell d’informàtica, però si que em ser
defensar, inclòs estic mirant de profunditzar més en el tema ja que el futur
pròxim ens obligarà a tenir un nivell alt. El centre és bastant familiar i no
té un nombre d’alumnes elevat, però si que contem amb molts nens de diferents
cultures i de nivell socioeconòmic no molt alt.
Entrevistador:
Gràcies per la informació. Espero que tingueu molts més grans projectes.
|
L’aprenentatge significatiu ve de la mà de David
Ausubel, en el que ens mostra que per tal de que hi hagi un aprenentatge
significatiu hi ha d’haver: assimilació i acomodació. Per tant, per poder fer
un aprenentatge significatiu abans han de tenir unes idees prèvies sobre la
temàtica que hauran de parlar.
En aquest projecte cada any tenen una temàtica de que
fer-ho, anteriorment el professor ha ensenyat als alumnes els coneixements
bàsics o establerts pel currículum que
han de saber sobre el tema tractat. A partir d’aquí els alumnes que comencen a
utilitzar el programa Jclic comencen a fer èmfasi en la creació i relació entre
conceptes apresos. Amb la creació d’aquestes activitats també profunditzen en
conceptes i comencen a construir poc a poc un nou coneixement a partir de la
base que tenien. Per tant, entren en joc: el treball obert, la motivació dels
alumnes, la creativitat, el medi... que son precursors d’un bon aprenentatge
significatiu.
A partir d’aquí podem veure com els alumnes també, a
part de la creació d’activitats, tenen l’oportunitat de realitzar i aprendre de
forma dinàmica més coses sobre el tema tractat. S’ha generat una activitat per
tant, no repetitiva i que engloba els coneixements previs de moltes àrees fent
així un treball més complert.
Jonassen, ens parla també sobre la teoria de
l’aprenentatge significatiu i ens diu que parteix d’una sèrie de supòsits.
D’aquests podem observar com el meu cas els alumnes construeixen coneixement a
partir de l’experiència que van tenint. Fan una interacció amb el medi, el que
fa que també els ajudi a fer aquesta construcció. Es troben en una etapa en el
que la construcció de coneixement ve estimulada per la necessitat de saber.
Aquest coneixement serà negociat amb la societat, en aquest cas els companys,
en un procés de socio-diàleg com ens mostra Duffy i Cunningham.
la escuela
actual. Revista Electrònica
d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, vol.3,nº1.
No hay comentarios:
Publicar un comentario